سبزي پلو با ماهي را با ادويه جات گرم بخوريد
نوشته شده توسط : atefeh

سبزي پلو با ماهي را با ادويه جات گرم بخوريد

بسياري از افراد عادت دارند سبزي پلو با ماهي را با ماست بخورند يا به توصيه کارشناسان تغذيه براي جذب بهتر آهن ماهي، آن را با چاشني آبليمو يا آب نارنج طعم دار کنند، اما بايد بدانيد از نظر طب سنتي ماهي طبع سردي دارد. البته به گفته حکما ماهي‌هاي اقيانوسيه و جنوب به دليل پرورش در آب‌هاي شور، سردي کمتر و ماهي‌هاي آب‌هاي شيرين معتدل‌تر هستند، اما در هر حال ماهي نوعي آبزي است که با مزاج‌هاي سرد و تر سر ناسازگاري داشته و شمالي و جنوبي آن هم مي‌تواند دردسرساز باشد. يعني ممکن است موجب ناراحتي‌هاي گوارشي، رخوت، خواب آلودگي، تهوع و استفراغ شود و هضم ثقيلي داشته باشد. حال اگر شما اين آبزي سرد مزاج را با آبليمو، ترشي ليته، سير ترشي، ماست، دوغ يا تخم‌مرغ بخوريد، حتي اگر پرفشاري خون هم داشته باشيد عواقب سردي آن دوچندان خواهد شد.

سبزي پلو با ماهي

در نتيجه توصيه شده است بويژه افرادي که نوع مزاج خود را نمي‌شناسند يا سرد مزاج هستند سبزي پلو، ماهي، ميگو و کوکو سبزي را با سبزي‌ها يا ادويه‌جات گرم همچون نعنا، گشنيز، ترخون، گلپر، زيره، دارچين، زنجبيل يا فلفل سياه ميل کنند تا سردي آن را به اعتدال رسانند. البته حکما گفته‌اند آب نارنج تنها چاشني ترشي است که طبع گرم دارد و بهترين طعم‌دهنده آبزيان محسوب مي‌شود.

جالب است بدانيد از آنجا که جنوبي‌ها، ماهي خورهاي قهاري هستند براي دوري از علائم سرد مزاجي اين غذا، هميشه پس از صرف ماهي چند عدد خرما مي‌خورند تا طبع گرم اين ميوه بر سردي ماهي فائق آيد و به هضم بهتر غذا نيز کمک کند.

اگر مي‌خواهيد شب، خواب آرامي داشته باشيد بهتر است سبزي پلو با ماهي و کوکوي اشپل را در روز عيد و هنگام ناهار ميل کنيد و همراه آن آب ننوشيد. زيرا آب سبب رقيق شدن شيره معدي و دير هضمي و سنگيني بيشتر ماهي و تخم‌هايش مي‌شود. سبزي‌هاي پلويي که حاوي شويد، تره و جعفري بيشتري باشد مي‌تواند تا حدود زيادي طبع سرد ماهي و برنج را تعديل دهد.

اين را هم بدانيد سير طبع بسيار گرمي دارد و اگر چند عدد آن را همراه ساقه سبزش روي دمي سبزي پلو بگذاريد يا در روغن يا در حين بخار پز کردن ماهي استفاده کنيد نه‌تنها از عطر و طعم اشتهابرانگيز آن سود مي‌بريد بلکه خوشمزگي آن را دوچندان مي‌کنيد.

طرز تهيه سبزي پلو با ماهي





:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 اسفند 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: