نوشته شده توسط : atefeh

طرز تهیه و آماده سازی رب انار

طرز تهیه و آماده سازی رب انار

آشپزی

رب انار

طرز تهیه
رب انار

برای تهیه رب انار,به یک دیگ یا قابلمه ای نیازمند هستیم.به اندازه ی نیازمان انارها را می شوییم مثلا۱۰ کیلو و داخل سبدی قرار می دهیم
انارها را داخل ظرف تمیزی دون(دانه دانه)می کنیم مقداری از آب آن را میگیریم بعد مابقی دانه های انار را داخل ظرفمان می ریزیم و بعد روی شعله گاز با آتش قرار می دهیم تا به چوش بیاید و باید در حین پختن رب انارمان آن را هم بزنیم تا ته نگیرد بعد از پخته شدن دانه ها, سبدی را درب قابلمه مناسب قرار می دهیم و دانه های انار چوشیده شده را داخل آن سبد می ریزیم و آنها را با وسیله مناسبی مانند گوش کوب که دستمان نسوزد آنها را له کرده تا تمامی گوشت دانه ها گرفته شود و فقط تفاله های آن باقی بماند و آب انار گرفته شده را روی آنها می ریزیم تا مابقی گوشت دانه وارد ظرف زیر سبد شوند ,بعد قابلمه زیر سبد که حاوی گوشت و آب انار است را روی حرارت قرار می دهیم تا چوشیده شود و سفت شود و رب انار شما آماده می شود

 

منبع :مادربزرگ مدیر سایت میهن گرام

طرز تهیه و آماده سازی رب انار



:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 دی 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

معرفی و عکس سلاح جدید داعش

معرفی و عکس سلاح جدید داعش

اخبار داعش

به گزارش میهن گرام :گروه تروریستی تکفیری داعش برای انجام برخی عملیات انتحاری از بولدوزرها و خودروهای جنگی حفاظ دار استفاده می کند.

در عملیات انتحاری جدیدی که این گروه تروریستی ترتیب داد و محل استقرار نیروهای امنیتی عراق را هدف قرار داد، از یک بولدوزر که حاوی مواد منفجره بسیار زیادی بود و اطراف آن به طور کامل با ورق های آهنی پوشانده شده بود، استفاده کرد.

این حفاظ ها برای جلوگیری از آسیب دیدن عامل انتحاری در اطراف این خودرو ها نصب می شود تا خودرو به صورت سالم به محل مورد نظر رسیده و در همانجا انفجار صورت گیرد.

تروریست ها برای محفوظ ماندن عامل انتحاری از گزند گلوله های رزمندگان شجاع عراقی است مجبور به اجرای این ترفند شده اند.

سخنگوی فرمانداری استان “الانبار” در مورد تصاویری که در ذیل خواهد امد، اظهار داشت: این تصاویر جدید مربوط به حمله انتحاری در شهر “حدیثه” در ۱۴۰ کیلومتری شمال “الرمادی” است که داعش از یک بولدوزر انتحاری در برای مقاصد شوم خود استفاده کرد.

 

داعش



:: بازدید از این مطلب : 68
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 دی 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

اعدام یک مادر توسط فرزند داعشی +عکس

اخبار داعش

نکته تاسف برانگیز در خصوص این اعدام این بود که «علی صقر» فرزند این زن علوی و از اعضای داعش، او را اعدام کرد.

این تروریست برای خودش خدمتی به داعش، مادرش را به دلیل علوی بودن و در ملأ عام اعدام کرد.

گروه تروریستی داعش شیعیان و علویان سوریه را مرتد می داند و بدون هیچ بهانه ای این افراد را در صورت دستگیری اعدام می کند.

داعش



:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 دی 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

آموزش و طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت قلقلی

آموزش و طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت قلقلی

آشپزی

مواد لازم

فسنجان

گوشت چرخ‌کرده              یک کاسه ماست‌خوری

زعفران                            یک چهارم قاشق چای‌خوری

پیاز                                  دو عدد

رب انار                             یک فنجان

گردو                                ۳۰۰ گرم

نمک و فلفل                    به میزان لازم

آب                                حدود ۳ لیوان

شکر                               ۳ الی ۵ قاشق غذاخوری

با این مقدار مواد لازم به اندازه ۴ بشقاب خورش خوری از «خورش فسنجان» خواهیم داشت.

مواد لازم برای خورش فسنجان با گوشت قلقلی

دو عدد پیاز متوسط، معادل ۲۰۰ گرم. دو کاسه ماست‌خوری گردو، معادل ۳۰۰ گرم، معادل یک کاسه ماست‌خوری سر پر گردو چرخ شده.

یک فنجان رب انار، معادل ۱۵۰ گرم.

یک کاسه ماست‌خوری سر پر گوشت چرخ‌کرده، معادل ۳۰۰ گرم. نمک و فلفل به میزان لازم.

یک چهارم قاشق چای‌خوری زعفران. ۳ الی ۵ قاشق غذاخوری شکر، معادل ۶۰ الی ۱۰۰ گرم.

طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت قلقلی

یک کاسه ماست‌خوری سر پر گردوی دو بار چرخ شده، یک فنجان رب انار و حدود ۳ الی ۵ قاشق غذاخوری شکر را به آب اضافه می‌کنیم. در ظرف را گذاشته، قابلمه را روی حرارت کم می‌گذاریم و هر نیم ساعت خورش را هم می‌زنیم. بعد از ۴ الی ۵ ساعت خورش سفت می‌شود و روغن می‌اندازد.

 

یک کاسه ماست‌خوری گوشت چرخ‌کرده را با یک پیاز رنده شده و کمی نمک و فلفل ورز می‌دهیم و آن را به صورت توپ‌های قلقلی در می‌آوریم. گوشت‌های قلقلی را در خورش می‌ریزیم. می‌گذاریم خورش یک الی دو ساعت دیگر بپزد و کاملاً جا بیفتد.

 

آموزش و طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت قلقلی



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 دی 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

آموزش و طرز تهیه سوپ رشته | آشپزی|طرز تهیه سوپ

آموزش و طرز تهیه سوپ رشته

آشپزی

مواد لازم برای سوپ رشته

اسکلت مرغ                                یک عدد

رب گوجه‌فرنگی                           ۴ قاشق غذاخوری

رشته سوپی                              چهار فنجان

جعفری خردکرده                         چهار قاشق

نخودفرنگی                                 یک فنجان

جو پرک                                       یک فنجان

نمک                                           به مقدار لازم

پیاز                                             یک عدد

با این مقدار مواد لازم تعداد ۱۴ کاسه ماست‌خوری از سوپ رشته خواهیم داشت.

 

طرز تهیه سوپ

مرغ و پیاز و نمک را حدود ۳ الی ۴ ساعت می‌پزیم سپس آب مرغ را جدا کرده و گوشت‌های مرغ را نیز خرد کرده و کنار می‌گذاریم.


جو پرک را به آب مرغ اضافه می‌کنیم. سوپ باید حدود دو ساعت بپزد تا لعاب بیندازد.


رب گوجه‌فرنگی، مرغ خردشده، رشته سوپی و نخودفرنگی پخته‌شده را نیز اضافه می‌کنیم. سوپ باید حدود نیم الی یک ساعت دیگر نیز بپزد تا جا بیفتد.


اگر سوپ سفت شد به آن آب اضافه می‌کنیم و بعد از کمی سرد شدن، آن را در ظرف می‌کشیم.
با کمی جعفری خردشده روی سوپ را تزئین کرده، با لیموترش میل نمایید.

آموزش و طرز تهیه سوپ رشته

آموزش و طرز تهیه سوپ رشته



:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 18 دی 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

آش رشته

آش رشته

مواد لازم

رشته آماده شده مخصوص آش ۷۵۰ گرم

سبزی آش ۲ کیلوگرم (تره-جعفری-اسفناج-شبت-گشنیز)

نخود و لوبیا و عدس (مجموعا به تساوی) ۷۵۰ گرم

پیاز سرخ کرده ۴ تا ۵ قاشق سوپ‌خوری

نمک و فلفل به اندازه مورد نیاز

کشک سائیده غلیظ ۴ تا ۵ قاشق

آشپزی

آش رشته


طرز تهیه آش رشته


حبوبات را که قبلا خیس کرده‌ایم با پیاز سرخ کرده (که می شود کمی زردچوبه به آن زده باشیم) می گذاریم کاملا بپزد.

سبزی آش را تمیز و خرد می‌کنیم و داخل حبوبات پخته شده می‌ریزیم و می‌گذاریم سبزیها بپزند. سپس دو قاشق سوپ‌خوری آرد را در کمی آب سرد حل می‌کنیم داخل آش می‌ریزیم و مرتبا بهم‌میزنیم.

رشته را در آش می‌ریزیم و می‌گذاریم آهسته بپزد. ولی رشته نباید خرد شود. بعد آش را از روی آتش برمی‌داریم و با کشک مخلوط می‌کنیم در سوپ‌ خوری می‌کشیم و روی آن را با کمی کشک و پیاز سرخ کرده و نعناع داغ تزئین می‌کنیم

آموزش تهیه آش رشته



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 17 دی 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

میرزا کدو

آموزش و طرز تهیه رب انار

 مواد لازم

    کدو سبز500 گرم
    تخم مرغ دو عدد
    سیر 1 بوته
    روغن
    رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
    زردچوبه 1 قاشق چای‌خوری
    نمک
    فلفل

 آشپزی

 رب انار



طرز تهیه

ابتدا کدوها را خوب شسته، سپس لایه بسیار نازکی از پوست آنها را گرفته و به صورت درشت رنده می‌کنیم. سیرها را پوست گرفته، آنها را کوبیده و در روغن فراوان و با حرارت بسیار کم تفت می‌دهیم. پس از آن سیرها را از روغن خارج کرده و درون ظرف می‌ریزیم.

تخم‌مرغ‌ها را نیز جداگانه شکسته و پس از مخلوط کردن داخل روغن انداخته و سرخ می‌کنیم. درون باقیمانده روغن، کدوهای رنده شده را سرخ کرده و مدام هم می‌زنیم تا ته نگیرد. دقت نمایید کدو را زیاد سرخ نکنید. در مرحله آخر رب گوجه فرنگی وسیر و تخم‌مرغ را همراه نمک، فلفل و زردچوبه به کدوها اضافه می‌کنیم.

رب انار



:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 17 دی 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

آموزش و طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت قلقلی

آموزش و طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت قلقلی

آشپزی

مواد لازم

گوشت چرخ‌کرده              یک کاسه ماست‌خوری

زعفران                            یک چهارم قاشق چای‌خوری

پیاز                                  دو عدد

رب انار                             یک فنجان

گردو                                ۳۰۰ گرم

نمک و فلفل                    به میزان لازم

آب                                حدود ۳ لیوان

شکر                               ۳ الی ۵ قاشق غذاخوری

با این مقدار مواد لازم به اندازه ۴ بشقاب خورش خوری از «خورش فسنجان» خواهیم داشت.

مواد لازم برای خورش فسنجان با گوشت قلقلی

دو عدد پیاز متوسط، معادل ۲۰۰ گرم. دو کاسه ماست‌خوری گردو، معادل ۳۰۰ گرم، معادل یک کاسه ماست‌خوری سر پر گردو چرخ شده.

یک فنجان رب انار، معادل ۱۵۰ گرم.

یک کاسه ماست‌خوری سر پر گوشت چرخ‌کرده، معادل ۳۰۰ گرم. نمک و فلفل به میزان لازم.

یک چهارم قاشق چای‌خوری زعفران. ۳ الی ۵ قاشق غذاخوری شکر، معادل ۶۰ الی ۱۰۰ گرم.

طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت قلقلی

یک کاسه ماست‌خوری سر پر گردوی دو بار چرخ شده، یک فنجان رب انار و حدود ۳ الی ۵ قاشق غذاخوری شکر را به آب اضافه می‌کنیم. در ظرف را گذاشته، قابلمه را روی حرارت کم می‌گذاریم و هر نیم ساعت خورش را هم می‌زنیم. بعد از ۴ الی ۵ ساعت خورش سفت می‌شود و روغن می‌اندازد.

آموزش و طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت قلقلی

یک کاسه ماست‌خوری گوشت چرخ‌کرده را با یک پیاز رنده شده و کمی نمک و فلفل ورز می‌دهیم و آن را به صورت توپ‌های قلقلی در می‌آوریم. گوشت‌های قلقلی را در خورش می‌ریزیم. می‌گذاریم خورش یک الی دو ساعت دیگر بپزد و کاملاً جا بیفتد.

آموزش و طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت قلقلی

آموزش و طرز تهیه خورش فسنجان با گوشت قلقلی



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 دی 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

کشک بادمجان

مواد لازم

برای ۳ نفر

بادمجان 4 عدد متوسط

پياز 1 عدد متوسط

سير 2 حبه متوسط

زعفران دم كرده نصف استكان

مغز گردو 100 گرم

نعناع خشك  2 قاشق غذا خوري

كشك به مقدار لازم

طرز تهیه کشک بادمجان

بادمجانها را پوست بگيريد ، برش عمودي بزنيد ، بشوئيد و نمك بزنيد و بگذاريد تا تلخي آنها گرفته شود . بعد از خشك كردن بادمجانها ، آنها را در مقداري روغن سرخ كنيد و بعد از سرخ شدن ، روي حوله آشپزخانه يا دستمال كاغذي ضخيم بچينيد تا روغن اضافه آنها گرفته شود .

پياز را خلال خرد كنيد و در مقداري روغن همراه با كمي زردچوبه سرخ كنيد . وقتي پياز طلايي شد ، سيرها را رنده كنيد و به پياز اضافه كنيد ، بعد از چند دقيقه نيمي از نعناع خشك را داخل تابه بريزيد و هم بزنيد .

بادمجانها را بكوبيد و داخل تابه بريزيد و بعد از مخلوط كردن مواد ، 2 ليوان آب جوش داخل تابه بريزيد و درب تابه را ببنيد . حرارت زير تابه را ملايم كنيد و بگذاريد مخلوط به مدت 30 دقيقه با حرارت ملايم و درب بسته مزه دار و مغز پخت شود .

مغز گردو را آسياب كنيد و بعد از 30 دقيقه كه مخلوط مغز پخت شد و اصطلاحا به روغن افتاد همراه باقيمانده نعناع خشك ، به تابه اضافه كنيد و خوب هم بزنيد . اگر آب غذا كشيده شده بود حداكثر 1 ليوان آب جوش داخل ظرف بريزيد . درب ظرف را ببنيد و 10 دقيقه ديگر زمان دهيد تا گردو و مواد خوب مخلوط شوند .

بعد از 10 دقيقه 3 قاشق غذا خوري كشك را همراه زعفران دم كرده به مواد اضافه كنيد و مواد را هم بزنيد، درب ظرف را باز بگذاريد و حرارت زير تابه را كمي بالا ببريد تا آب اضافه كشك كشيده شود .

بعد از اينكه آب كشك كشيده شد ، زير تابه را خاموش كنيد ، درب تابه را ببنيد و 15 دقيقه اجازه دهيد تا مواد روي شعله خاموش و با حرارت داخل تابه ، جابيفتند . ( دقت كنيد كه حتما موقع جا افتادن غذا ، شعله زير تابه را خاموش كنيد و درب آن بسته باشد ) و بعد غذا را در ظرف مناسب بكشيد و سرو كنيد .

کشک بادمجان



:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 دی 1394 | نظرات ()
نوشته شده توسط : atefeh

احکامی در رابطه با موسیقی و غنا

احکامی در رابطه با موسیقی و غنا

مذهبی(لطفا برای اطلاع از احکام دینی خود فقط به این مطالب اکتفا نکنید و به مرجع تقلید خود رجوع کنید)

این مطالب از پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) در این پست قرار داده شده است.

س: ملاک تمییز موسیقی حلال از حرام چیست؟ و آیا موسیقی کلاسیک حلال است؟ بسیار مناسب است که معیار آن را بیان فرمایید.
ج: هر موسیقی که به نظر عرف موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقی حرام محسوب می‏شود و فرقی نمی‏کند که موسیقی کلاسیک باشد یا غیر کلاسیک. تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفی مکلّف است و اگر موسیقی این گونه نباشد بخودی خود اشکال ندارد.
س: گوش‌دادن به نوارهایی که توسط سازمان تبلیغات اسلامی و یا مؤسسه اسلامی دیگر مجاز اعلام شده‏اند، چه حکمی دارد؟ و استفاده از آلات موسیقی مثل کمان، وِیولون و نَی چه حکمی دارد؟
ج: جواز گوش‌دادن به نوارها منوط به تشخیص خود مکلّف است که اگر تشخیص دهد مشتمل بر غنا و موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس عیش و نوش و خوش‏گذرانی و همچنین مطالب باطل نیست، گوش‌دادن به آن اشکال ندارد بنا بر این تجویز آن توسط سازمان تبلیغات اسلامی و یا هر مؤسسه اسلامی دیگر به تنهایی دلیل شرعی برای مباح بودن آن نیست و بکارگیری آلات موسیقی در موسیقی لهوی مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه جایز نمی‏باشد، ولی استفاده حلال از آنها برای اهداف عقلایی اشکال ندارد و تشخیص مصادیق هم موکول به نظر خود مکلّف است.
س: منظور از موسیقی مطرب ولهوی چیست؟ و راه تشخیص موسیقی مطرب و لهوی از غیر آن چیست؟
ج: موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله آن است که به سبب ویژگیهایی که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقی دور نموده و به سمت بی‏بندوباری و گناه سوق دهد و مرجع تشخیص موضوع عُرف است.
س: آیا شخصیت نوازنده و محل نواختن و یا غرض و هدف از آن در حکم موسیقی تأثیر دارد؟
ج: موسیقی حرام، موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس لهو و گناه است و گاهی شخصیت نوازنده یا کلام همراه آهنگ یا مکان و یا سایر شرایط در اینکه موسیقی تحت عنوان موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و حرام و یا عنوان حرام دیگر قرار بگیرد مؤثر است مانند اینکه بر اثر آن امور، منجر به ترتّب فساد شود.
س: آیا معیار حرمت موسیقی فقط مطرب و لهوی بودن آن است یا اینکه میزان تحریک و تهییج آن هم تأثیر دارد؟ و اگر باعث حزن و گریه شنونده شود، چه حکمی دارد؟ خواندن و شنیدن غزلهایی که به‌صورت سه ضرب و همراه با موسیقی خوانده می‏شوند، چه حکمی دارد؟
ج: ملاک آن ملاحظه کیفیت نواختن موسیقی با در نظر گرفتن همه خصوصیات و ویژگیهای آن است و اینکه از نوع موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، هر موسیقی که به حسب طبیعت خود از نوع موسیقی لهوی باشد، حرام است اعم از اینکه مهیّج باشد یا خیر و موجب ایجاد حزن و اندوه و حالات دیگر در شنونده بشود یا خیر و هرگاه غزل‏هایی که همراه با موسیقی خوانده می شوند به‌صورت غنا و آواز لهوی مناسب مجالس لهو و لعب در آیند، خواندن و شنیدن آنها حرام است.
س: غنا چیست؟ آیا غنا فقط شامل صدای انسان است یا اینکه شامل صداهای حاصل از آلات موسیقی هم می‏شود؟
ج: غنا عبارت است از صدای انسان در صورتی که با ترجیع همراه بوده و مناسب مجالس لهو و گناه باشد که خواندن به این صورت و گوش‌دادن به آن حرام است.
س: آیا زدن بر ظرفها و سایر وسایلی که جزء آلات موسیقی نیستند، در عروسی‏ها توسط زنان جایز است؟ اگر صدا به بیرون از مجلس برسد و مردان آن را بشنوند چه حکمی دارد؟
ج: جواز اين عمل بستگى به کيفيت نواختن دارد. اگر به شيوه متداول در عروسى‏هاى سنّتى باشد و لهو محسوب نشود و فسادى هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد.
س: دف زدن توسط زنان درعروسی‌ها چه حکمی دارد؟
ج: استفاده از آلات موسیقی برای نواختن موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله مطرب جایز نیست.
س: آیا گوش‏دادن به غنا در خانه جایز است؟ اگر در فردی تأثیر نداشته باشد چه حکمی دارد؟
ج: گوش‌دادن به غنا به‌طور مطلق حرام است، چه در خانه به تنهايى شنيده شود و يا در حضور ديگران و چه در او تأثير بگذارد يا خير.
س: بعضی از جوانان که تازه به سن بلوغ رسیده‏اند از مراجعی تقلید می‏کنند که فتوا‏ به حرمت موسیقی به‌طور مطلق داده‏اند هرچند از رادیو و تلویزیون دولت اسلامی پخش شود، حکم این مسأله چیست؟ و آیا اگر ولیّ فقیه گوش‌دادن به موسیقی حلال را اجازه داده باشد، آیا تجویز او به خاطر احکام حکومتی برای جواز آن کافی است یا اینکه آنان باید به فتوای مرجع تقلید خود عمل کنند؟
ج: فتوا‏ به جواز يا عدم جواز گوش‌دادن به موسيقى از احکام حکومتى نيست، بلکه حکم شرعى فقهى است و بر هر مکلّفى واجب است در اعمالش به فتواى مرجع تقليد خود مراجعه کند. ولى موسيقى اگر مناسب با مجالس لهو و گناه نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتّب نگردد، دليلى بر حرمت آن وجود ندارد.
س: مقصود از موسیقی و غنا چیست؟
ج: غنا يعنى ترجيع صدا به نحوى که مناسب با مجالس لهو باشد که از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است. ولى موسيقى، نواختن آلات آن است که اگر به نحو معمول در مجالس لهو و گناه باشد، هم بر نوازنده و هم بر شنونده حرام است. و اگر به آن نحو نباشد، فى‌نفسه جايز است و اشکال ندارد.
س: من در مکانی کار می‏کنم که صاحب آن همیشه به نوارهای غنا گوش می‏دهد و من هم مجبور به شنیدن آن هستم، آیا این کار برای من جایز است یاخیر؟
ج: اگر نوارها در بردارنده غنا يا موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت باشند، گوش‌دادن آن جايز نيست. ولى اگر مجبور به حضور در آن مکان هستيد، رفتن به آنجا و کارکردن در آن براى شما اشکال ندارد ولى واجب است به غنا گوش ندهيد هرچند به گوش شما بخورد و آن را بشنويد.
س: موسیقی که از رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی پخش می‏شود، چه حکمی دارد؟ آیا این گفته که حضرت امام(قدّس سره) موسیقی را به‌طور مطلق حلال اعلام کرده‏اند، صحیح است؟
ج: نسبت حلال دانستن موسیقی به‌طور مطلق به راحل عظیم الشأن حضرت امام خمینی(قدّس سرّه) کذب و افتراء است. امام(قدّس سرّه) معتقد به حرمت موسیقی مناسب با مجالس معصیت بودند و نظر ما هم همین است، ولی اختلاف در دیدگاهها از تشخیص موضوع نشأت می‏گیرد زیرا تشخیص موضوع موکول به نظر خود مکلّف است. گاهی نظر نوازنده با نظر شنونده تفاوت پیدا می‏کند که در این صورت موسیقی که به تشخیص مکلّف لهو و مناسب با مجالس گناه است بر او گوش‌دادن به آن حرام می‏باشد و امّا صداهای مشکوک محکوم به حلیّت هستند و پخش از رادیو و تلویزیون به تنهایی دلیل شرعی بر مباح و حلال بودن آنها محسوب نمی‏شود.
س: گاهی از رادیو و تلویزیون آهنگهایی پخش می‏شود که به نظر من مناسب با مجالس لهو و فسق هستند، آیا بر من واجب است که از گوش‌دادن به آنها خودداری نموده و دیگران را هم از آن منع کنم؟
ج: اگر آنها را از نوع موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس لهو می‏دانید، جایز نیست به آنها گوش دهید، ولی نهی دیگران از باب نهی از منکر منوط به این است که احراز نمایید که آنان هم آهنگهای مزبور را از نوع موسیقی حرام می‏دانند.
س: گوش‌دادن و توزیع غنا و موسیقی لهوی که محصول کشورهای غربی است، چه حکمی دارد؟
ج: در عدم جواز گوش‌دادن به موسیقی لهوی مناسب با مجالس لهو و باطل، فرقی بین زبانها و کشورهای محل تولید وجود ندارد. بنا بر این خرید و فروش و گوش‌دادن و توزیع این نوارها در صورتی که محتوی غنا یا موسیقی لهوی حرام باشند جایز نیست.
س: خواندن به‌صورت غنا توسط هر یک از مرد یا زن چه از طریق نوار کاست باشد و یا از طریق رادیو و چه همراه موسیقی باشد و یا نباشد، چه حکمی دارد؟
ج: غنا حرام است و خواندن به‌صورت غنا و گوش‌دادن به آن جايز نيست اعم از اينکه توسط مرد باشد يا زن و به‌طور مستقيم باشد يا از طريق نوار و همراه با نواختن آلات لهو باشد يا نه.
س: نواختن موسیقی به منظور اهداف و اغراض عقلایی و حلال در مکان مقدّسی مانند مسجد چه حکمی دارد؟
ج: نواختن موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس لهو و گناه به‌طور مطلق جایز نیست حتّی اگر در غیر مسجد و برای غرض عقلایی حلالی باشد، ولی اجرای سرودهای انقلابی و مانند آن همراه با نغمه‏های موسیقی در مکان مقدس و در مناسبتهایی که آن را اقتضا می‏کند، اشکال ندارد مشروط بر اینکه با احترام آن مکان منافات نداشته باشد و در مکانهایی مثل مسجد برای نمازگزاران مزاحمت ایجاد نکند.
س: آیا آموختن موسیقی به‌خصوص سنتور جایزاست؟ ترغیب و تشویق دیگران به آن چه حکمی دارد؟
ج: بکارگيرى آلات موسيقى براى نواختن موسيقى غيرلهوى، اگر براى اجراى سرودهاى انقلابى يا دينى و يا براى اجراى برنامه‏هاى فرهنگى مفيد و برنامه‏هاى ديگر با غرض عقلايى مباح باشد، اشکال ندارد به شرط اينکه مستلزم مفاسد ديگرى نباشد و همچنين آموختن و ياد دادن نوازندگى براى امر فوق فى‏نفسه اشکال ندارد. ولى ترويج موسيقى با اهداف عاليه نظام مقدس اسلامى سازگار نيست.
س: گوش‌دادن به صدای زن هنگامی که شعر و غیر آن را به صورت دکلمه می‏خواند اعم از اینکه شنونده، جوان باشد یاخیر، مذکر باشد یا مؤنث چه حکمی دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حکم آن چیست؟
ج: اگر صدای زن به‌صورت غنا نباشد و گوش‌دادن به صدای او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده‏ای هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد و فرقی بین موارد فوق نیست.
س: آیا موسیقی سنّتی که میراث ملی ایران می‏باشد، حرام است یا خیر؟
ج: چيزى که از نظر عرف، موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت محسوب شود، به‌طور مطلق حرام است و در اين مورد فرقى بين موسيقى ايرانى و غير ايرانى و موسيقى سنتى و غير آن نيست.
س: گاهی از رادیوهای عربی بعضی ازآهنگهای موسیقی پخش می‏شود، آیا گوش‌دادن به آنها به خاطر علاقه به شنیدن زبان عربی جایز است؟
ج: گوش‌دادن به موسيقى لهوى متناسب با مجالس لهو و معصيت به‌طور مطلق حرام است و علاقه به شنيدن زبان عربى مجوّز شرعى براى آن محسوب نمى‏شود.
س: آیا تکرار اشعاری که بصورت آواز و بدون موسیقی خوانده می‏شوند جایز است؟
ج: غنا حرام است هرچند همراه بانواختن آلات موسیقی نباشد و منظور از غنا ترجیع صدا به نحوی است که مناسب با مجالس لهو مضل عن سبیل الله و فسق باشد، ولی صرف تکرار شعر اشکال ندارد.
س: خرید و فروش آلات موسیقی چه حکمی دارد؟ و حدود استفاده از آنها کدام است؟
ج: خريد و فروش آلات مشترک براى نواختن موسيقى غير لهوى اشکال ندارد.
س: آیا غنا در مثل قرآن و دعا و اذان جایز است؟
ج: غنا صوتی است که با ترجیع همراه بوده و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد که به‌طور مطلق حرام است حتّی اگر در دعا و قرآن و اذان و مرثیه و غیره باشد.
س: امروزه موسیقی برای معالجه بعضی از بیماریهای روانی مانند افسردگی، اضطراب، مشکلات جنسی و سرد مزاجی زنان بکار می‏رود، حکم آن چیست؟
ج: اگر احراز شود که نظر پزشک متخصص و امين اين است که معالجه متوقف بر استفاده از موسيقى است، بکارگيرى آن به مقدارى که معالجه بيمار اقتضا مى‏کند اشکال ندارد.
س: گوش‌دادن به غنا اگر باعث تمایل بیشتر انسان به همسرش شود، چه حکمی دارد؟
ج: مجرّد افزايش تمايل به همسر مجوّز شرعى براى گوش‌دادن به غنا محسوب نمى‏شود.
س: اجرای کنسرت توسط زن برای زنان با علم به اینکه گروه نوازندگان نیز زن هستند، چه حکمی دارد؟
ج: اگر اجرای کنسرت به‌صورت ترجیع لهوی (غنا) باشد و یا موسیقی که نواخته می‏شود از نوع لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب مجالس گناه باشد، حرام است.
س: اگر معیار حرمت موسیقی، لهو بودن و مناسبت آن با مجالس لهو و گناه است، پس آوازها و سرودهایی که باعث ایجاد طرب در بعضی از مردم حتّی کودک غیر ممیّز می‏شوند، چه حکمی دارند؟ و آیا گوش‌دادن به نوارهای مبتذلی که در آنها زنان به‌صورت غنا می‏خوانند ولی طرب‏آور نیستند جایز است؟ همچنین مسافرینی که سوار اتوبوس‏های عمومی که غالباً از این نوارها استفاده می‏کنند می‏شوند، چه تکلیفی دارند؟
ج: چنانچه موسيقى يا آوازى که با ترجيع و طرب همراه است از لحاظ کيفيت يا مضمون يا حالت خاص شخص نوازنده يا خواننده در خلال نواختن يا خواندن از نوع غنا يا موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت باشد، گوش کردن به آن حرام است حتّى براى کسى که او را به طرب نيندازد و تحريک نکند و اگر در اتوبوس‏ها و ماشين‏هاى ديگر نوار غنا يا موسيقى لهوى پخش شود، مسافرين بايد از گوش‌دادن به آن خوددارى نموده و نهى از منکر کنند.
س: آیا جایز است مردی غنای زن اجنبیه را به قصد لذت بردن از حلال خود گوش کند؟ آیا غنای زن برای شوهر و برعکس جایز است؟ و آیا این گفته صحیح است که شارع مقدس غنا را به علت ملازمت آن با مجالس لهو و لعب و عدم انفکاک از آن دو حرام کرده و تحریم غنا ناشی از تحریم آن مجالس است؟
ج: گوش‌دادن به غنا که عبارت است از ترجیع صدا به نحوی که لهو مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، مطلقاً حرام است، حتّی غنای زن برای شوهرش و بالعکس و قصد لذت بردن از همسر، استماع غنا را مباح نمی‏کند و حرمت غنا و مانند آن، با تعبّد به شرع ثابت شده و از احکام ثابت فقه شیعه محسوب می‏شود و دائر مدار ملاکات فرضی و آثار روانی و اجتماعی نمی‏باشد، بلکه تا زمانی که این عنوان حرام بر آن صدق کند، حکم آن حرمت و وجوب اجتناب به‌طور مطلق است.
س: دانشجویان دانشکده علوم تربیتی باید در مرحله دروس اختصاصی در درس سرودها و آوازهای انقلابی شرکت کنند زیرا در آنجا قطعه‏های موسیقی را آموخته و به‌طور اجمالی با آنها آشنا می‌شوند. وسیله اصلی فراگیری این درس ارگ است، آموختن این درس که جزء واحدهای اجباری است چه حکمی دارد؟ خرید و استفاده از وسیله مذکور برای ما چه حکمی دارد؟ و به‌خصوص خواهران نسبت به اجرای تمرین در برابر مردها چه وظیفه‏ای دارند؟
ج: استفاده از آلات موسیقی فی‏‌نفسه برای اجرای سرودهای انقلابی و برنامه‏های دینی و فعالیت‏های فرهنگی و تربیتی مفید، اشکال ندارد و خرید و فروش آلات نوازندگی و یاددادن و فراگیری آن برای استفاده در امور مذکور اشکال ندارد و خواهران می‏توانند با رعایت حجاب واجب و ضوابط شرعی در کلاس درس حاضر شوند.
س: بعضی از ترانه ‏ها در ظاهر انقلابی هستند و عرف هم آنها را انقلابی می‏داند ولی نمی‏دانیم که آیا خواننده، قصد خواندن یک ترانه انقلابی را داشته یا یک ترانه طرب ‏آور و لهو را، با توجه به اینکه خواننده مسلمان نیست ولی ترانه‏ های او ملّی و متضمّن جملاتی برضد اشغال و همچنین تحریک مردم به مقاومت است، گوش‌دادن به این ترانه‏ ها چه حکمی دارد؟
ج: اگر کیفیت آنها از نظر شنونده عرفاً، لهوی و مضل عن سبیل الله نباشد، گوش‌دادن به آنها اشکال ندارد و قصد و نیّت خواننده و مضمون چیزی که می‏خواند در این‌باره تأثیری ندارد.
س: جوانی بعنوان مربّی و داور بین‏المللیِ بعضی از ورزشها بکار اشتغال دارد. شغل او اقتضا می‏کند که به بعضی از باشگاههایی وارد شود که غنا و موسیقی حرام در آنها پخش می‏شود، با توجه به اینکه این کار مقداری از هزینه‏های زندگی او را تأمین می‏کند و فرصتهای شغلی هم در محل زندگی او کم است، آیا این کار برای او جایز است؟
ج: اين شغل براى او اشکال ندارد هرچند گوش‌دادن به غنا و موسيقى لهوى براى او حرام است امّا در موارد اضطرارى جايز است داخل مجلس غنا و موسيقى حرام شود، ولى بايد از گوش‌دادن به آن اجتناب کند و آنچه که بدون اختيار به گوش او مى‏خورد، اشکال ندارد.
س: آیا فقط گوش‌دادن به موسیقی، حرام است یا اینکه شنیدن آن هم حرام است؟
ج: شنیدن غنا یا موسیقی لهوی حکم گوش‌دادن را ندارد مگر در بعضی از موارد که شنیدن از نظر عرف گوش‌دادن محسوب می‏شود.
س: آیا نواختن موسیقی همراه قرائت قرآن با غیر از آلاتی که استفاده از آنها در مجالس لهو و لعب معمول است، جایز است؟
ج: تلاوت قرآن کريم با صداى زيبا و صوت مناسب با شأنِ قرآن کريم اشکال ندارد، بلکه امر راجحى است مشروط براينکه به حدّ غناى حرام نرسد، ولى نواختن موسيقى با آن، وجه شرعى ندارد.
س: طبل زدن در جشن‏های میلاد و غیر آن چه حکمی دارد؟
ج: استفاده از آلات نوازندگی و موسیقی به نحو لهوی و مناسب با مجالس لهو و گناه به‌طور مطلق حرام است.
س: آلات موسیقی که دانش‏آموزان مدارس عضو گروههای سرود آموزش و پرورش از آنها استفاده می‏کنند چه حکمی دارند؟
ج: آن دسته از آلات موسيقى که در نظر عرف از آلات مشترک قابل استفاده براى کارهاى حلال محسوب مى‏شوند، جايز است به‌طور غير لهوى براى مقاصد حلال بکار گرفته شوند ولى آلاتى که عرفاً از آلات مخصوص لهو محسوب مى‏شوند جايز نيست مورد استفاده قرار گيرند.
س: آیا ساخت سنتور که از آلات موسیقی محسوب می‏شود و کسب درآمد با آن به عنوان شغل جایز است؟ آیا بهره‏گیری از اموال و کمک به ساخت سنتور به منظور توسعه و تکمیل صنعت سنتورسازی و تشویق نوازندگان به نواختن آن جایز است؟ و آیا آموزش موسیقی سنتی ایرانی به قصد نشر و احیای موسیقی اصیل جایز است؟
ج: استفاده از آلات نوازندگی موسیقی برای اجرای سرودهای ملّی یا انقلابی یا هر امر حلال و مفیدی تا زمانی که به حد لهو مناسب با مجالس معصیت نرسیده است اشکال ندارد. همچنین موسیقی و تعلیم و یادگرفتن و ساختن آلات آن برای اهداف مذکور فی‏نفسه اشکال ندارد.
س: چه آلاتی لهو محسوب می‏شوند و استفاده از آنها به هیچ وجه جایز نیست؟
س: آیا گرفتن اجرت برای تکثیر نوارهای صوتی که محتوی امور حرامی هستند جایز است؟
ج: آلاتى که نوعا در لهو و لعب بکار مى‏روند و منفعت حلالى دربرندارند

احکام موسیقی و غنا



:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 دی 1394 | نظرات ()